28 October 2009

Ερώτηση στη Βουλή για το ζήτημα των ΜΜΕ στην Πάτρα

Στη Βουλή έφτασε το ζήτημα των εργασιακών σχέσεων στα ΜΜΕ της Πάτρας, μετά και την επιτυχημένη απεργία της προηγούμενης εβδομάδας, με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλη Μουλόπουλο και Νίκο Τσούκαλη, να ζητούν από τους αρμόδιους υπουργούς Εσωτερικών και Εργασίας να αναλάβουν ρητές δεσμεύσεις, τόσο για την επαναλειτουργία της εφημερίδας Ημέρα, όσο και για το ξεκαθάρισμα των σχέσεων αναφορικά με τους «ημέτερους» που αναλαμβάνουν τα ηνία των ΜΜΕ κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Το ζήτημα των εργασιακών συνθηκών στα ΜΜΕ, αλλά και της διαχείρισής τους από διάφορους τυχαίους «εκδότες» είναι ένα ζήτημα που καίει όχι μόνο για την Πάτρα, αλλά για ολόκληρο τον κόσμο των ΜΜΕ στη χώρα. Δημοσιεύουμε παρακάτω το κείμενο της ερώτησης των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ…

Προς Τους κ.κ. Υπουργούς:
  • Εσωτερικών Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και
  • Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

Θέμα: Αναστολή έκδοσης εφημερίδας στην Πάτρα συνέπεια των απαράδεκτων συνθηκών στον Τύπο της περιφέρειας

Την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου έγινε απεργία σε τέσσερις εφημερίδες της Πάτρας («Αλλαγή», «Γεγονότα», «Ημέρα» και «Σημερινή») με αφορμή τις αυθαίρετες απολύσεις δύο δημοσιογράφων (η μία στις 21.9.2009 και η άλλη στις 14.10.2009). Η απεργία, που είχε απόλυτη επιτυχία, και η απεργιακή συγκέντρωση ανέδειξαν τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας που διαμορφώνονται όχι μόνο στα ΜΜΕ της Πάτρας αλλά στο σύνολο χώρο του Τύπου, με την μη τήρηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, με την ανασφάλιστη εργασία, τις ευέλικτες εργασιακές σχέσεις, την μη καταβολή δεδουλευμένων (στις εν λόγω εφημερίδες δεν καταβάλλονται μισθοί επί πολλούς μήνες), τις παράνομες απολύσεις κ.λπ. να κυριαρχούν και να αποτελούν πλέον τον κανόνα.

Την ίδια ώρα, η απεργία ανέδειξε τις σχέσεις διαπλοκής και συνεργασίας επιχειρηματιών που έχουν εισβάλει σαν κομήτες στο χώρο του Τύπου από τη μια και των παραγόντων του δικομματισμού από την άλλη, με τους πρώτους να αγοράζουν ή να ανοίγουν ΜΜΕ με τις ευλογίες των κυβερνώντων, προκειμένου να υποβοηθήσουν τις υπόλοιπες επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, παρέχοντας με τη σειρά τους επικοινωνιακή εκδούλευση στους πολιτικούς τους φίλους.

Χαρακτηριστική και άκρως αποκαλυπτική η περίπτωση του επιχειρηματία Θ. Καμπέρου, ο οποίος έχοντας αναπτύξει ένα πλέγμα επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στα logistics και τις κατασκευές, βρέθηκε τα τελευταία χρόνια να ελέγχει στην Αχαΐα 3 ραδιοφωνικούς σταθμούς, έναν τηλεοπτικό (που πρόσφατα πούλησε) και την καθημερινή εφημερίδα «Ημέρα», εφημερίδα με ιστορία 65 χρόνων.

Ο εν λόγω επιχειρηματίας με την κήρυξη της απεργίας ξεκίνησε ένα όργιο εκβιασμού εργαζόμενων και σωματείων, και μέσα από τα ΜΜΕ που ελέγχει, απειλώντας ότι θα κλείσει την εφημερίδα του αν η απεργία πραγματοποιηθεί. Τελικά, μια μέρα μετά την πετυχημένη απεργία, έκανε πράξη τον εκβιασμό του και ανέστειλε την έκδοση της εφημερίδας, βγάζοντας στην ανεργία πάνω από 50 εργαζόμενους.

Αυτή η εξέλιξη έχει ιδιαίτερη σημασία, δεδομένου ότι η Αχαΐα είναι μία από τις περιοχές που πλήττονται ιδιαίτερα από την ανεργία.

Επειδή τέτοιου είδους απαράδεκτες μεθοδεύσεις και πρακτικές στο χώρο των ΜΜΕ λαμβάνουν ανησυχητικές διαστάσεις και τελικά προσβάλλουν την ίδια τη λειτουργία της δημοκρατίας

Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

  1. Τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση ώστε να συνεχιστεί η έκδοση της εφημερίδας «Ημέρα» και να προστατευθούν οι δεκάδες θέσεις εργασίας.
  2. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει ώστε να πάψουν να ισχύουν οι απαράδεκτες εργασιακές σχέσεις εργασίας στον Τύπο, να εφαρμοστούν οι Συλλογικές Συμβάσεις, να καταβληθούν οι οφειλόμενες ασφαλιστικές εισφορές στα Ταμεία, να πάψουν οι παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις και να αλλάξει το καθεστώς που απαξιώνει του εργαζόμενους και εν τέλει την ενημέρωση.
  3. Τι μέτρα σκοπεύει να πάρει ώστε να εξασφαλιστεί η εφαρμογή των διατάξεων για τη διανομή της κρατικής διαφήμισης, η οποία σε πολλές περιπτώσεις, εκτός από την ενίσχυση «ημετέρων», «επιδοτεί» ιδιοκτήτες ΜΜΕ οι οποίοι εισπράττουν δημόσιο χρήμα χωρίς να έχουν στο μισθολόγιο ούτε έναν εργαζόμενο-δημοσιογράφο ή χωρίς να τηρούν ούτε τα στοιχειώδη της εργατικής νομοθεσίας.
  4. Προτίθενται να δώσουν αμέσως στη δημοσιότητα τα αναλυτικά στοιχεία της κρατικής διαφήμισης (από υπουργεία, κρατικούς οργανισμούς, περιφέρειες, νομαρχίες και δήμους) σε πανελλαδικά και περιφερειακά-τοπικά ΜΜΕ;

Αθήνα 27 Οκτωβρίου 2009

Οι ερωτώντες βουλευτές

Βασίλης Μουλόπουλος Νίκος Τσούκαλης