Σε κρίσιμη φάση έχει φτάσει η υπόθεση των επί πολλούς μήνες απλήρωτων εργαζομένων της Mototech (περιοδικά DRIVE, MOTO, AUTOCAR, BURN OUT), που εκτός από την απληρωσιά, το φάσμα της ανεργίας, αντιμετωπίζουν και την κοροϊδία από τον επικεφαλής της εταιρείας, ο οποίος ροκανίζει το χρόνο για να τους φθάσει στα όρια της εξάντλησης και να παραιτηθούν από τα νόμιμα δικαιώματά τους απέναντί του. Έτσι, με "σπασμένο τηλέφωνο", "είπα-ξείπα" και υποσχέσεις για διευθέτηση, έφτασαν τα πράγματα στο οριακό σημείο των δικαστηρίων, αφού η εργοδοσία ζήτησε να υπαχθεί η εταιρεία στην ασυλία του Άρθρου 99 του Πτωχευτικού Κώδικα. Από ό,τι όμως φαίνεται, οι εργοδότες δεν ξεχνούν τα παλιά καλά κόλπα: όλα δείχνουν ότι έχει προετοιμαστεί η διάδοχη κατάσταση, που θα ξεκινήσει απαλλαγμένη από βάρη - κι από τους περισσότερους εργαζόμενους φυσικά. Έτσι τα χρέη θα είναι φορτωμένα από 'δω, και τα έσοδα από 'κει.
Δημοσιεύουμε παρακάτω μια ενημέρωση από τους εργαζόμενους της Mototech, που αποκαλύπτει τις πικρές λεπτομέρειες αυτής της --τόσο συνηθισμένης πλέον στον εκδοτικό χώρο-- υπόθεσης.
…«Επικοινωνούμε μαζί σας, επειδή νοιώθουμε την ανάγκη να σας ενημερώσουμε σχετικά με την ιδιαιτέρως ανησυχητική κατάσταση, που επικρατεί τον τελευταίο καιρό στην εταιρεία μας, την Mototech Α.Ε. Την εταιρία, την οποία εμείς οι εργαζόμενοι έχουμε στηρίξει, όχι μόνο με την προσωπική μας εργασία αλλά και με την ψυχή μας.
Δυστυχώς, η απώλεια του τέως διευθύνοντος συμβούλου Γιάννη Μουράτογλου, τον Οκτώβριο του 2007, έφερε τα πάνω κάτω. Έτσι, μια εταιρία που ήταν πάντα συνεπής στις υποχρεώσεις της, τόσο απέναντι στους προμηθευτές/πιστωτές της, όσο και απέναντι στους εργαζόμενους, βρέθηκε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Oι ατυχείς επιλογές του νέου διοικητικού συμβουλίου είχαν ως αποτέλεσμα η Mototech να οφείλει σήμερα εκατομμύρια ευρώ σε τράπεζες και προμηθευτές, αλλά και να έχει αφήσει απλήρωτους τους εργαζομένους από τον περασμένο Οκτώβριο, δίνοντας κατά διαστήματα κάποια χρήματα έναντι μισθοδοσίας και δώρου Χριστουγέννων. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί, ότι από 160 (Μάιος 2008), οι εργαζόμενοι σήμερα έμειναν 90 - από τους οποίους οι 10 είναι μέτοχοι (οι περισσότεροι με μικρά ποσοστά) ή υψηλόβαθμα-υψηλόμισθα στελέχη- ενώ από τους 90 εργαζόμενους ανακοινώθηκε η απόλυση 24.
Τα προβλήματα από την κακοδιαχείριση της νέας διοίκησης είχαν φανεί ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2008, οπότε άρχισαν και οι προσπάθειες για πώληση μέρους της εταιρίας. Ωστόσο, οι υπερβολικές απαιτήσεις της διοίκησης είχαν ως αποτέλεσμα όλες οι διαπραγματεύσεις να οδηγηθούν σε ναυάγιο.
Έτσι από τον Οκτώβριο εργαζόμαστε χωρίς να πληρωνόμαστε κανονικά, φθάνοντας μάλιστα στο σημείο να μην εφαρμόσουμε ούτε καν την επίσχεση εργασίας που δηλώσαμε στον ΟΑΕΔ, εκδίδοντας κανονικά τα περιοδικά (DRIVE, MOTO, AUTOCAR, BURN OUT) μέχρι σήμερα, πιστεύοντας στις κούφιες υποσχέσεις για λύση του προβλήματος. Ακόμη και για προσημειώσεις των προσωπικών τους περιουσιών για νέο τραπεζικό δανεισμό μας είπαν οι μέτοχοι, ότι θα προχωρούσαν για χάρη της σωτηρίας της εταιρείας, ενώ την ίδια στιγμή μεταβίβαζαν τις περιουσίες τους σε συγγενικά και φιλικά πρόσωπα για να τις σώσουν από τις τράπεζες (όσοι τουλάχιστον πρόλαβαν...).
Ακριβώς για να προλάβουμε τις τράπεζες, πριν προβούν αυτές σε έκδοση διαταγής πληρωμής κατά της εταιρείας, ζητήσαμε οι μισοί εκ των εργαζομένων τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, για να προστατεύσουμε τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας και να διαφυλάξουμε όλους τους εργαζόμενους σε περίπτωση χρεοκοπίας. Έτσι βρεθήκαμε στην ανυπέρβλητη ανάγκη να ζητήσουμε λύση μέσω των δικαστηρίων. Ωστόσο, ενώ ο κ. Χατζάρας μας διαβεβαίωνε, ότι προτεραιότητά του είναι η σωτηρία της MOTOTECH και των εργαζομένων της, μάθαμε ξαφνικά πως μεταβίβασε τους τίτλους των περιοδικών, που αποτελούσαν από μόνοι τους το μόνο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την εξεύρεση κεφαλαίων.
Έτσι η Mototech έφτασε αυτή τη στιγμή να εκδίδει περιοδικά που δεν της ανήκουν. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ο κ. Χατζάρας έχει ξεκινήσει ένα μυστηριώδες παιχνίδι με τα «παραθυράκια» του πτωχευτικού νόμου, επιδιώκοντας την ιδιότυπη «ασυλία» του περίφημου άρθρου 99. Σκοπός, κατά δήλωσή του βέβαια, είναι, με κάποιο «μαγικό» τρόπο, να καταφέρει να εκδίδει τα περιοδικά με ένα «ΝΕΟ ΣΧΗΜΑ», το οποίο περιλαμβάνει όλα σχεδόν τα στελέχη με τους υπέρογκα υψηλούς μισθούς και ένα μέρος μόνο των εργαζομένων (περίπου 50 άτομα), στους οποίους τα δεδουλευμένα που οφείλει υπόσχεται να τα ξεπληρώσει μελλοντικά, καταβάλλοντας τους τουλάχιστον τις τρέχουσες αποδοχές.
Σας αφήνουμε να εκτιμήσετε μόνοι σας, αν παρέχεται ασφάλεια εργασίας και στους 50 εργαζομένους, όπως δηλώνει σήμερα, βέβαια, ο κ. Χατζάρας...
Όσο για τους υπόλοιπους, τους μη αρεστούς, οι περισσότεροι από τους οποίους ζήτησαν τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, θα τους απολύσει, ζητώντας τους ο κ. Χατζάρας να δεχτούν να αποζημιωθούν σε πολλές, άτοκες μηνιαίες δόσεις, χωρίς καμία βέβαια εξασφάλιση. Από μια Mototech, που όμως σύντομα θα έχει άλλον πρόεδρο και οδεύει με βεβαιότητα προς την πτώχευση.
Αγαπητοί ,
Από τον Οκτώβριο και μετά ζούμε μια κατάσταση που κρατεί σε αγωνία όχι μόνο εμάς προσωπικά, αλλά και τις οικογένειές μας. Κατανοούμε τους κινδύνους του επιχειρείν, κατανοούμε το δικαίωμα του λάθους, κατανοούμε και την κακιά συγκυρία της οικονομικής κρίσης. Γι’ αυτό άλλωστε δουλεύαμε και τόσους μήνες χωρίς να αμειβόμαστε.
· Δεν κατανοούμε όμως την προσπάθεια αποφυγής των ευθυνών και την αχαριστία.
· Δεν κατανοούμε πως μπορεί κανείς να αξιοποιεί ένα σωρό νόμιμα και μη μέσα, ελπίζοντας να εξαντλήσει ψυχολογικά και οικονομικά τους εργαζομένους, έτσι ώστε αυτοί να παραιτηθούν από τα νόμιμα δικαιώματά τους.
· Όταν ένας πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος εταιρίας, η οποία χρωστάει εκατομμύρια ευρώ σε τράπεζες και προμηθευτές αλλά και στους εργαζόμενούς της, ετοιμάζεται να αφήσει τη θέση του σε έναν άγνωστο, αλλά ταυτόχρονα θέλει να συνεχίσει να εκδίδει τα περιοδικά με ένα νέο σχήμα, τι σημαίνει: Τί «μυρίζει», αν δεν διαλαλείται;
Τονίζουμε, ότι με τους εργαζόμενους, που επιθυμούν να συνεχίσουν να απασχολούνται στο «ΝΕΟ ΣΧΗΜΑ», όχι μόνον δεν μας χωρίζει τίποτα, αλλά, αντίθετα, σε όλες τις ενέργειές μας δεν τους ξεχωρίζουμε από εμάς.
Ωστόσο είμαστε υποχρεωμένοι να πούμε αυτό που πιστεύουμε: ότι οι επιλογές της διοίκησης θα οδηγήσουν σε ναυάγιο την εταιρεία και – δυστυχώς - οι συνάδελφοί μας δεν θα πάρουν ποτέ τα δεδουλευμένα των τελευταίων μηνών, πολύ περισσότερο δεν θα διασφαλιστεί η συνέχιση της εργασίας τους.
Ευκαιρίες για να σωθεί η Mototech υπήρξαν πολλές. Ο μέχρι σήμερα πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος (δεν γνωρίζουμε μέχρι πότε θα παραμείνει στη θέση αυτή) και το υπόλοιπο διοικητικό συμβούλιο τις κλώτσησαν όλες. Δικαίωμά τους. Δεν έχουν όμως το δικαίωμα να μας αφήνουν απλήρωτους. Ούτε να μας κοροϊδεύουν, παρότι μάλιστα εμείς εξαντλήσαμε τα όρια της υπομονής μας και της καλής πίστης μας.
Νέος Κόσμος, 16 Απριλίου 2009
Οι –απλήρωτοι- εργαζόμενοι της Mototech Α.Ε.»