22 February 2010

Η αλήθεια για το διαφημιστικό τζίρο των εκδοτών

Παρά τα κροκοδείλια δάκρυα των εκδοτών για την «καταβαράθρωση» των διαφημιστικών εσόδων τους, η πρόσφατη έρευνα της Icap για τον κλάδο διαφήμισης δίνει μια κάπως διαφορετική συνολική εικόνα της κατάστασης, και μάλιστα σε ένα βάθος χρόνου δεκαετίας.

Ας δούμε τρία βασικά συμπεράσματα της έρευνας, όπως δημοσιοποιήθηκαν από την ίδια την Icap.

• Η πραγματική διαφημιστική δαπάνη ακολούθησε ανοδική πορεία, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 6,8% την τελευταία δεκαετία.

• To 90% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης κατέλαβαν τα κύρια μέσα (τηλεόραση, ραδιόφωνο, περιοδικά, εφημερίδες).

• Ανοδική πορεία αναμένεται να παρουσιάσει η διαφήμιση μέσω internet τα επόμενα έτη.

Βλέποντας τo σχετικό διάγραμμα (που δείχνει τη διάρθρωση της πραγματικής διαφημιστικής δαπάνης ανά μέσο για το 2008) και τα πιο πάνω συμπεράσματα, φαίνεται με σαφήνεια πόσο «γερή μπάζα» έχουν κάνει οι εκδότες και οι καναλάρχες όλα αυτά τα χρόνια, προ της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης. Χαρακτηριστικά, η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη στα ραδιοτηλεοπτικά και έντυπα μέσα σημείωσε μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 8,4% την περίοδο 1999-2008. Επίσης, ακόμα και το 2008, έτος όπου άρχισαν να εκδηλώνονται τα κρισιακά σημάδια της αγοράς, εκτιμάται ότι σημειώθηκε οριακή μεν, αύξηση δε, κατά 0,6% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Όταν λοιπόν, «κλαίγονται» οι εκδότες και οι καναλάρχες για την πτώση των διαφημιστικών εσόδων τους, κάνουν πως δεν ξέρουν τίποτα για το πόσα έχουν εισπράξει την τελευταία δεκαετία από τις δραστηριότητές τους, αποκρύπτουν ότι μέσα σε δέκα χρόνια σχεδόν διπλασιάστηκε ο διαφημιστικός τζίρος των περιοδικών, των εφημερίδων, της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου.
Το άλλο ενδιαφέρον στοιχείο της εν λόγω έρευνας είναι ότι η διαφήμιση μέσω internet, αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική πορεία και μάλιστα με υψηλούς ρυθμούς! Μάλιστα, η έρευνα ωθεί με έναν τρόπο τους διαφημιστές να αξιοποιήσουν το νέο ανερχόμενο μέσο διαφήμισης, που ...στερείται του «βάρους» του 20% του αγγελιόσημου που ισχύει για όλα τα άλλα μέσα διαφήμισης.
Ο κλάδος των εργαζόμενων στα μέσα ενημέρωσης θα πρέπει να στραφεί άμεσα στο μέτωπο της διεκδίκησης αγγελιόσημου στο διαφημιστικό αυτό μέσο. Κι αυτό αποκτά επιτακτική σημασία, σε μια περίοδο που εξελίσσεται νέος σφοδρός και ίσως τελειωτικός γύρος για τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζόμενων στα ΜΜΕ –και συνολικά- , με την περαιτέρω «ενοποίηση» προς τη φτώχεια και την ασφαλιστική ένδεια, με κατάργηση ακόμα και του ίδιου του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και δημιουργία ενός υπερ-ταμείου μισθωτών που θα ...απολαμβάνουν παροχές χειρότερες ακόμα και από του μέχρι πρότινος ΙΚΑ!